Ymmärrän dialogisuuden merkityksen opiskelijan ja ohjaajan/opettajan välillä. Keskustelutilanteissa en tee mitään muuta, enkä asetu keskustelukumppanin yläpuolelle. Kuuntelen enemmän kuin itse puhun ja annan keskustelukumppanin olla oman elämänsä herra ja asiantuntija. Varmistan kiirreettömän tunnut tilanteeseen. (3) Osaan ilmaista välittämiseni niin, että opiskelija kokee olevansa merkityksellinen omana yksilönä ja Välittäminen linkittyy dialogisuuteen ja sitä kautta syntyneeseen luottamukseen. (4) Osaan ottaa eri kulttuurien ,esim. romaanien (ja eestiläisten) vaikutuksen. Esimerkiksi romaani-kulttuurissa on hyvä tietää, mitä valtaväestöstä poikkeavia normeja heidän kulttuurissaan tulee noudattaa. (osoita osaamisessa mitkä normit poikkeaa?? esim haalarien käyttö)
Osaan toimia rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti työyhteisössä (3) ja tiedän ja tunnen vaikutuskanavat ja niiden merkitykset (3) (osoita: miten toimin kun toimin rakentavasti, esimerkkejä. Kenen kanssa työyhteisössä teet yhteistyötä? mitkä on ne vaikutuskanavat joita käytät?, kenen puoleen käännyt, kene kanssa teet yhteistyötä? Miten voin kehittää opetusta?
Vaikuttaa voi vaikka lehtijutulla tai vanhempiin ottamalla yhteyttä??.. ottakaa koulun johtoon yhteyttä. Kerro tarkemmin, mitä osaat, miten osoitat osaamisesi?
Osaan toimia asiantuntijana kansallisissa yhteistyöverkostoissa (3) Osaan hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan parhaaksi. Osaan perehtyä ammatilliseen opiskeluun liittyviin työelämäyhteyksiin aidoissa ympäristöissä ja toimia konsultatiivisesti. Osaan edistää toiminnallani erityisopetuksen vaikuttavuutta yhteistyöverkostoissa. (3) (kerro verkostosta, vaihdosta, liitä matkakertomus)
Tunnen ammatillisen
opetuksen lähtökohdat ja sen osan koulutusjärjestelmässä. (3) Osaan toimia
lakien, asetusten ja ohjeiden mukaan kohtalaisesti. Lakitekstien avaamisessa ja
täsmentämisessä tarvitsen vielä lisää perehdytystä (2) (Lakia käydään läpi lähipäivinä ja siitä reflektoiden osaamisen osoittaminen)
Osaan ohjata
opiskelija tunnistamaan omaa osaamistaan ja tunnistan opiskelijan osaamisen ja
tuen tarpeen yhdessä opiskelijan kanssa. Osaan laatia HOJKS:n yhdessä muiden
toimijoiden kanssa ja ohjata HOJKS-prosessia. (3) (Kerro hojks-käytänteistä työssä, kerro ja näytä aiemmassa opettaja-opinnoissa tekemäsi kaavakkeet opiskelijoiden itsearviointiin)Toimintaani ohjaa eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys. (3) Osaan käyttää tarkoituksenmukaisia pedagogisia menetelmiä (3) ja tilanteeseen sopivia ratkaisuvaihtoehtoja. Osaan kohdentaa erityisen tuen opiskelijalähtöisesti. (3) (kerro tekemällä oppimisesta, mikä on pääasiallinen opetus)
Osaan toimia
ammatillisen erityisopettajan tehtävissä asiantuntevasti vaihtelevissa
oppimisympäristöissä. Osaan ohjata opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja ja
ammatillista kasvua. Osaan toimia dialogisesti opiskelijoiden kanssa ja käyttää
oppimista edistäviä opetusmenetelmiä osaamistavoitteiden suuntaisesti. Osaan
toimia opiskelijoita aktivoiden ja innostaen oppilaitoksessa tutkinnon
perusteiden ja erityisopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. (3).
Osaan reflektoida
omaa yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamista sekä erityispedagogista osaamistani.
Osaan reflektoida oman asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin
kehittymistä. (3) Ymmärrän vajavaisesti työnohjauksen merkityksen työssä
kehittämisessä. Osaan puutteellisesti hyödyntää työnohjausta henkilökohtaisessa
ammatilliseksi erityisopettajaksi kasvamisen prosessissani.
Ryhmätyönohjauksessa voisin toimia aktiivisemmin ja tavoitteellisemmin (2)
Osaan tunnistaa kehittämisen kohteita
ammatillisessa erityisopetuksessa sekä suunnitella ja toteuttaa
kehittämishankkeita. (3) (Kerro korjaamon suunnitteluprojektista ryhmälle, näytä pohjakuvia ja muita asiaan liittyviä dokumentteja, joissa olet ollut mukana. Osoita myös OPS-työryhmässä tekemääsi työtä, M1 tavoitteet jne.
Osaan hyödyntää
ammatillisessa erityisopetuksessa esimerkiksi seikkailukasvatusta. (2)
Sinulla, Pentti, on paljon osaamista. Pitää vain löytää ne tavat, jotka itsellesi ovat sopivimmat osaamisen osoittamisiin. Otetaanko jostakin opintojaksosta haastattelu. Katsotaan kysymykset etukäteen, tehdään haastattelu ja arvioidaan, näkyykö osaaminen. Kokeillaanko tammikuussa?
VastaaPoista